KEDERA MASAK KICAP PEDAS ... Makan tengahhari yang menyelerakan


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua ...

Lauk hari ini masih dengan Ikan Kedera
Ikan kesukaan saya dan keluarga ni ...

Saya buat KEDERA MASAK KICAP PEDAS
Memag sedap !
Sekali sekala berlauk kan lauk yang sedikit manis boleh juga.
Bertambah-tambah nasi hari ini.

Resepi yang saya rujuk dari blog Azlita Masam Manis  IKAN KERISI MASAK KICAP PEDAS
Resepi asal dari Pak Engku (Santapan Lauk-Pauk Tradisi)
Terima Kasih atas perkongsian resepi yang amat menyelerakan ini !

Saya adjust kuantiti bahan yang digunakan memandangkan Kedera bersaiz kecil berbanding Ikan Kerisi


Bahan A (digaul rata dan diperap 1/2 jam)
6 ekor ikan Kedera (disiang dan cuci bersih)
Sedikit garam
Sedikit kunyit

Bahan B (Rempah tumis)
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 helai daun pandan (koyak 2 & simpul)

Bahan C (kisar halus)
1 biji bawang besar atau  6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
10 tangkai cili kering (cili yang digunakan adalah yang super hot, jadi saya gunakan sedikit sahaja)
Cili padi (* saya tak masukkan)
1 sudu teh ketumbar
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih
sedikit air untuk mengisar

Bahan D
150 ml air asam jawa
1/2 ketul gula Melaka
2 camca besar kicap manis
5 camca besar kicap masin (* saya tambah)
gula secukup rasa (* tak masukkan sebab dah dimasukkan gula melaka dan kicap manis)

Bahan E
1 biji tomato (dibelah 4)
1 biji lada hijau (dihiris kasar)
1 labu bawang besar  (dibelah 8) 
1 tangkai daun sup (dimayang halus) 

Bahan F
Minyak untuk menggoreng ikan /menumis
sedikit garam

Cara-Cara Menyediakan nya
1.Gaulkan ikan bersama kunyit dan garam, kemudian goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan ketepikan.
2. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan B sehingga terbit aroma.
3. Masukkan bahan C dan masak hingga pecah minyak.
4. Masukkan bahan D, kacau rata dan biarkan merenih. Jika kuah pekat tambah air sedikit.
5. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi.
6. Akhir sekali masukkan bahan E dan perasakan dengan garam.
7. Biarkan seketika ~ 2 minit. Angkat dan boleh di hidangkan.


* FHA Selemak Santan

No comments:

Powered by Blogger.